Usein kysyttyä
Hakeminen asuntoon:
Voiko Hämeenlinnan Asunnot Oy:ltä saada asunnon, jos hakijalla ei ole suomalaista henkilötunnusta?
Valitettavasti siinä tapauksessa hän ei voi saada kauttamme asuntoa. Vuokrasopimuksen osapuolet on aina oltava yksilöitävissä ja tunnistettavissa.
Puolisoni on muuttamassa kanssani samaan osoitteeseen. Kenelle kaikille tästä pitää ilmoittaa?
Kotisivuillamme kohdassa asioi verkossa on sähköinen lomake, jolla saat ilmoitettua asuntoon muuttavien henkilöiden tiedot. Vaihtoehtoisesti lomakkeita löytyy toimistoltamme.
Vakuusmaksu, paljonko ja käykö maksusitoumus?
Vakuusmaksu on pääsääntöisesti yhden kk-vuokran suuruinen. Vuokravakuudeksi käy myös maksusitoumus.
Isännöinti ja kiinteistönhuolto:
Olen asunut Hämeenlinnan Asunnot Oy:n asunnossa seitsemän vuotta, ja haluaisin uusia olohuoneen tapetit. Mitä minun pitää tehdä?
Asukkaan tulee ottaa yhteyttä toimistoomme kaikissa korjauksiin liittyvissä asioissa.
Tarvitsen yhden lisäavaimen, keneltä saan sen?
LukkoLuket Oy:stä p. 010 311 2820 voi tilata lisäavaimen. Lue lisää…
Asuminen:
Olen muuttamassa ulkomaille vuodeksi, voinko jälleenvuokrata asuntoni?
Jälleenvuokraus on mahdollista vuokranantajan luvalla. Huoneenvuokralain mukaan vuokralainen saa luovuttaa koko asuinhuoneiston toisen käytettäväksi enintään kahdeksi vuodeksi, jos vuokralainen työnsä, opintojensa, sairauden tai muun sellaisen syyn takia oleskelee toisella paikkakunnalla, eikä vuokranantajalla ole perusteltua syytä vastustaa sitä.
Olen muuttamassa asunnostani pois. Milloin vakuusmaksuni palautetaan?
Vakuuden käsittelyaika on enintään yksi kuukausi vuokrasuhteen päättymisestä. Käytännössä vakuusmaksun palautus käsitellään kuitenkin yleensä noin 2 vk:n kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä.
Olemme harkinneet lemmikkieläimen ottamista; saako asunnossamme pitää lemmikkejä?
Asuntoihimme ovat myös lemmikit tervetulleita. Lemmikkieläimet eivät saa kuitenkaan aiheuttaa häiriötä muille asukkaille esim. haukkumalla öisin. Useamman lemmikin pitämisestä kannattaa kuitenkin aina keskustella isännöitsijän kanssa. Lemmikkien aiheuttamista kulumista esim. raapimisjäljistä on aina vuokralainen vastuussa.
Maksuvaikeudet:
Meillä on vuokria maksamatta 2000-luvun alussa, jolloin asuimme asunnossanne. Onko meillä mahdollisuutta saada uutta vuokra-asuntoa Hämeenlinnan Asunnot Oy:ltä?
Hämeenlinnan Asunnot Oy käyttää kokonaisharkintaa asuntoja myönnettäessä. Päätökseen vaikuttavat niin haettavan asunnon tarve kuin hakijan nykyiset tulotkin. Normaaliin käytäntöön kuuluu, että kaikkien hakijoiden luottotiedot tarkistetaan. Huomiota kiinnitämme hakijan kykyyn suoriutua sopimusvelvoitteista, jotta voimme solmia luotettavan vuokrasuhteen.
Minulla on jäänyt yksi kk-vuokra rästiin, enkä pysty sitä kerralla maksamaan. Voiko tästä tehdä maksusopimuksen ja maksaa sen useammassa erässä?
Maksusopimus on mahdollista tehdä Intrumin kanssa ja maksaa kertynyt rästi sovitusti useammassa erässä. Sopimuksen edellytyksenä on, että rästimaksun lisäksi normaalit kk-vuokrat hoituvat normaalisti.
Meillä on käytössä Intrum Oy:n muistutus- ja perintäpalvelut maksamattomien vuokramaksujen hoidossa. Muistutuslaskut ja perintäkirjeet tulevat siis Intrumin kautta. Hämeenlinnan Asunnot Oy EI enää lähetä muistutus- ja perintäkirjeitä.
Paras tapa välttyä maksuhuomautuksilta ja lisäkuluilta, on maksaa vuokra eräpäivään mennessä.
Jos vuokraa ei ole maksettu eräpäivään mennessä, se siirtyy automaattisesti Intrumin hoitoon. Intrum lähettää asiakkaalle ensin yhden maksukehotuksen. Mikäli maksua ei suoriteta maksukehotuksella, saatava siirtyy perintään. Tästä aiheutuu asiakkaalle maksumuistutus- ja perintäkuluja. Pahimmillaan maksamattomat vuokrarästit voivat edetä vuokrasopimuksen purkuun (häätöön). Vuokravelkatilanteissa tulee ottaa yhteyttä ensisijaisesti Intrumin asiakaspalveluun.
Intrumin yhteystiedot ovat: www.intrum.fi s-posti ryhma111@intrum.com puhelin: 09 229 11 954
Tarvittaessa saat ohjeita ja neuvontaa vuokranmaksuun liittyvissä asioissa myös Hämeenlinnan Asuntojen vuokranvalvojilta ja asumisneuvojilta.
Kela alkaa maksamaan asumistukeni suoraan Hämeenlinnan Asunnot Oy:n tilille. Miten maksan oman osuuteni, saanko uuden laskun?
Hieno juttu näin, se on suosituksemmekin, että asumistuki siirretään tulevaksi suoraan yhtiöllemme. Uutta laskua ei lähetetä, vaan sinun tulee vähentää tuen osuus laskusta ja maksaa erotus samaa viitenumeroa käyttäen.